lørdag 2. april 2011

Hvit sjokoladekake

Oppskrift og fremgangsmåte fra Villaperlesukker

Dette er en veeeeldig god, men mektig kake, så lag små biter

Hvit sjokolade er kjempegodt og så utrolig deilig i kake!
En hvit sjokoladekake trenger alltid mer tid i ovnen enn vanlige sjokoladekaker og det er akkurat på samme måte når man skal varme opp hvit sjokolade for å få det flytende. Det er viktig  å være tålmodig og ta seg tid. Slik får man et perfekt resultat!
Det finnes mange oppskrifter på hvite sjokoladekake på internett og jeg fant en som så fin ut men har forandret den litt. Den smakte himmelsk.
Kremen jeg har brukt oppå er med hvit sjokolade blandet med rømme og det var en utrolig deilig kombinasjon!
Ingredienser:
300g hvit sjokolade ( jeg bruker Callebaut sin)
200g smør
250ml melk
165g sukker
2 ts vaniljeekstrakt
2 store egg ( minimum vekt på 60 g hver)
3 ts bakepulver
250g mel
Krem:
200 g hvit sjokolade
88 g rømme
Kremen lages slik: Varm sjokoladen og ha i rømmen. Rør kraftig. Er den for rennende så kan du la den stå litt. Den tykner fort:)
Stekes på 160 grader i 1 time og 10 minutter.
Ettersom jeg bestemte meg for å lage petit fours av denne kaken så stekte jeg den i en firkantet form som var 25×25. Slik visste jeg at kaken ikke ville bli høyere enn noen centimeter. Hvis denne kaken stekes i en form på 20×20 cm så blir den 3-4 cm høy.
Jeg hadde også pga dette en kortere steketid på min kake. Stekte min i 1 time.
Sukker, melk, smør og sjokolade varmes opp på lav varme til alt er flytende.
Sikt det tørre i en skål og ha i litt av det våte.

Ha så i litt til . Dette gjøres for å unngå klumper i røren.

Så helt til slutt tas resten oppi.
Ha det hele i en bakeform og stek det i ovnen i 1 time til 1 t og 15 minutter alt etter hvor stor form du bruker.
Slik ser den ut når den er ferdig.
Del opp biter på 5×5 cm.
Lag kremen og farg denne i fin farge.
Dekk bitene med kremen og la alt renne av.
Sett hver enkelt i en muffinsform. Selv om formen er rund former den seg etter firkanten.
Legg på strø. Jeg har brukt hvite hjerter.
Server til en som elsker sjokolade ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar